Nejlepší gangsterky s Al Pacinem
Legendární Gangsterka Al Pacina
Když se řekne gangsterské filmy, je těžké si představit někoho jiného než muže, který tento žánr pomohl formovat, Al Pacina. Zda hraje Michaela Corleoneho, Tonyho Montanu či Leftyho Ruggiera, Pacino v gangsterských filmech nejen hraje, on se v nich naprosto ztrácí.
Svou kariéru začal na newyorské divadelní scéně, kde se školil pod vedením Leeho Strasberga. Opravdový průlom však přišel s filmem Kmotr, který Al Pacina vystřelil do centra filmového světa. Kmotr, to je příběh o loajalitě, zradě, ambicích a paranoie, kde Pacino dokáže dodat žánru hloubku. Vytváří postavám mafie jejich pulzující srdce a proměňuje je v důstojnou přítomnost v jakémkoli filmu.
Jaké jsou filmy o mafii, které musíte vidět?
Dick Tracy (1990)
Na základě komiksu Chestera Goulda, přivádí Dick Tracy k životu atmosféru 30. let pomocí odvážné vizuální podívané a ještě odvážnějších padouchů. Děj sleduje detektiva Dicka Tracyho, jak bojuje proti galerii zločinců vedených Alphonsem „Big Boy“ Capricem, kterého ztvárnil Al Pacino. Po vraždě konkurenta převzal Big Boy kontrolu nad klubem Ritz a začal mít city k zpěvačce Breathless Mahoney.
Big Boy Caprice v podání Pacina je skutečným ztělesněním toho, co přitahuje na gangsterském životě – přehnanost. Jeho osobnost je mixem shakespearovského tyrana a padoucha z Looney Tunes. Výkon byl tak precizní, že si vysloužil nominaci na Oscara za nejlepšího herce ve vedlejší roli a zůstává Pacinovou nejodvážnější rolí v gangsterském filmu.
Irčan (2019)
Režie Martina Scorseseho přináší vzácný gangsterský epos, který pokrývá desítky let. Příběh sleduje Franka Sheerana, od řidiče kamionu k nájemnému vrahovi zapletenému s rodinou Bufalino a odborovým bossem Jimmym Hoffou. Hoffu ztvárňuje Pacino s velice autentickým důrazem na jeho pýchu. Jak Frank roste ve zločinecké hierarchii, musí si vybírat mezi Hoffou a svou minulostí s mafií.
Spojení se Scorsesem a hereckými ikonami Robertem De Nirem a Joem Pescim dělá z Pacina magický vzor herecké brilance. Emocionálním jádrem filmu je pomalý vývoj přátelství, který končí Hoffovým zmizením. Pacino si za tento výkon také vysloužil oscarovou nominaci a The Irishman byl oslavován jako mistrovské dílo jeho pozdní kariéry.
Kmotr III
Ve Kmotrovi III je Michael Corleone ve svých šedesátých letech, hledající odpuštění za život plný hříchů. Film sleduje jeho pokusy legitimizovat impérium prostřednictvím obchodů s Vatikánem a realitní společností. Pronásledován vraždou svého bratra Freda, se snaží zajistit budoucnost svým dětem. Vše se sbíhá k devastujícímu finále.
Pacino ztvárňuje stárnoucího, vinou sužovaného Michaela s tragickým nádechem. Jeho výkon je naplněn melancholií, což se značně liší od chladné kalkulace v předešlých filmech. Přestože tato část trilogie nedosáhla takového uznání jako její předchůdci, získala ohlas v čase, zvláště po upravené verzi z roku 2020.
Carlitova cesta (1993)
Po tom, co ho jeho právník a přítel Dave Kleinfeld dostane na svobodu dřív, si Carlito Brigante přeje zanechat zločinecké minulosti za sebou. Sní o tom, že odejde do Karibiku se svou přítelkyní Gail, tanečnicí, ale ulice španělského Harlemu mají jiné plány. Staří nepřátelé a mladí nováčci jako Benny Blanco ho vtáhnou zpět do podsvětí.
Al Pacino v hlavní roli přináší váhu muže zoufale prchajícího před svou pověstí. Režisér Brian De Palma vtahuje diváky do noirového světa a film krásně propojuje lásku, loajalitu a nemožnost opustit zločinecký život bez následků.
Donnie Brasco (1997)
V Donnie Brasco hraje Al Pacino Benjamina „Leftyho“ Ruggiera, nižšího nájemného zabijáka, který vezme pod svá křídla mladého klenotníka Donnieho Brasca. Lefty však netuší, že Donnie je ve skutečnosti agent FBI Joseph D. Pistone, který pracuje na infiltraci mafie. Jak Donnie stoupá v hierarchii, uvědomuje si morální důsledky dvojitého života.
Pacino zde nabízí zajímavý výkon, kdysi nehraje bosse nebo chladného zabijáka. Je to člověk, na kterého se zapomnělo a který jen hledá respekt ve světě plném měnících se loajalit. S 88% hodnocením na Rotten Tomatoes je film chválen pro svou „nuancovanou portrétaci života v organizovaném zločinu.“
Zjizvená tvář (1983)
Brian De Palma osadí Pacina do role Tonyho Montany, kubánského uprchlíka, který se z myčka nádobí v Miami 80. let dostane až na samý vrchol drogového impéria. S granátometem v jedné a horou kokainu v druhé ruce si buduje impérium. Jeho vzestup je však provázen rychlým pádem a nekontrolovaným egoismem.
Tato přehnaná vize zločineckého podsvětí je ideálním plátnem pro Pacinův elektrizující výkon jako Tony Montana. Přechází z nemilosrdné ambice k tragické zranitelnosti a poskytuje vysoce citovatelné dialogy. Scarface se stal kultovní klasikou, zvláště oblíbenou v hip-hopové kultuře.
Kmotr (1972)
Bezpochyby klíčové dílo gangsterského žánru, Kmotr nás uvádí do světa rodiny Corleonových, mocné mafie vedené patriarchou Don Vitem Corleonem. Když je Vito zastřelen rivalní gangy drogových dealerů, jeho nejmladší syn, Michael, je vtažen do podnikání, které kdysi odmítl. Pomstí otce, uprchne na Sicílii, ožení se a vrací se do New Yorku jako muž připravený vést.
Během tří filmů se Corleonovi potýkají se zradami a krvavými spory, přičemž Michael vyčisťuje nepřátele, včetně vlastního švagra. Al Pacino je zobrazen jako dekorovaný válečný hrdina, který se mění v mazaného mafiánského bosse. Režie Francise Forda Coppoly a skvělá herecká sestava včetně Marlona Branda, Jamese Caana a Diane Keaton dodávají filmu nadčasovou kvalitu.
Kmotr II (1974)
Kritiky oceňované pokračování Kmotra a nejlepší film trilogie, Kmotr II využívá odvážnou narativní strukturu k vyprávění příběhu. Vidíme vzestup mladého Vita Corleona v New Yorku počátku 20. století a pád Michaela Corleona v 50. letech, když jeho vliv na rodinné impérium stále pevněji utahuje. Michael expanduje na Kubu a do Nevady a eliminuje hrozby, včetně jeho bratra Freda.
Pokud byl Kmotr o transformaci, Kmotr II byl o erozi člověka pohlceného kontrolou. Pacino jako Michael přechází mezi city s lehkostí; výkon je zdrženlivý, ale plný síly. Jeho oblouk je nádherně doplněn výkonem Roberta De Nira jako mladého Vita. Film obdržel šest Cen Akademie, včetně ceny za nejlepší film a režii, a je považován za vzácné úspěšné pokračování.







