Každý film Bena Afflecka a Matta Damona: Od nejhoršího po nejlepší

Úvod do legendárního filmového partnerství

Hollywood nám za ta léta přinesl mnoho nezapomenutelných hereckých dvojic — Bob Hope a Bing Crosby, Jack Lemmon a Walter Matthau, Paul Newman a Robert Redford a mnozí další. Po více než třiceti letech spolupráce je nejspíš bezpečné dodat k tomuto seznamu i Matta Damona a Bena Afflecka.

Společně vytvořili mnoho nezapomenutelných filmů, kde jejich chemie jen kvete. Ať už to bylo ve filmu Kevina Smithe Dogma nebo Affleckově Air: Zrození legendy, jejich spolupráce sahá k téměř tuctu projektů, ať už v hlavních rolích nebo drobných cameo výstupech. Nedávno jejich spolupráce zintenzivnila s filmy Air: Zrození legendy a Ridleyho Scotta Poslední souboj. Je škoda, že se jim nepodařilo více spolupracovat, protože tihle dva rozhodně vědí, co dělají.

Jejich přátelství a spolupráce začala již v dětství, kdy se setkali v Cambridge, Massachusetts. Oba sdíleli vášeň pro herectví a film, což je vedlo k tomu, že se stali spolubydlícími a začali společně psát scénáře. Jejich první velký úspěch přišel s filmem Dobrý Will Hunting, který jim otevřel dveře do Hollywoodu.

Hřiště snů (1989)

Ano, Affleck a Damon jsou ve filmu Hřiště snů, klasickém baseballovém dramatu od Phil Alden Robinsona. Najít je však bude oříšek, protože se na obrazovce skutečně neobjeví. Místo toho sloužili jako komparz během scény na Fenway Parku, kde Kevin Costner a James Earl Jones dostávají důležitou zprávu od tajemného hlasu. Podle Damona se oba chtěli jen dostat na Fenway. A co je ještě zajímavější, Costner vzpomíná na jejich rozhovor.

I přesto, že se ve filmu příliš neobjevují, jejich účast v tomto klasickém snímku pomohla nastartovat jejich kariéry. Hřiště snů je nádherným filmem plným filmové magie a jeden z těch s nejlepšími konci vůbec. Tento film je také známý svou ikonickou větou „If you build it, he will come“, která se stala součástí americké popkultury.

Hlavní obrázek pořadu Hřiště snů
72 %

Hřiště snů

Délka
107 min
Premiéra
1989
Režisér
Phil Alden Robinson

Glory Daze (1995)

Glory Daze z roku 1995 si vysloužil reputaci zejména díky svému hvězdnému obsazení, mezi kterým najdeme Afflecka a Damona (i když Damon má jen malou nespoluvystupující roli), Sam Rockwella, Alyssa Milana, Matthewa McConaugheyho, a další. Pro Rich Wilkese, který je známý filmy jako Rockeři a xXx, však film neobsahuje žádná nová poselství a nenabízí všem postavám prostor, který by si zasloužily.

Hlavní obrázek pořadu Glory Daze
72 %

Glory Daze

Žánr
Délka
100 min
Premiéra
1995
Režisér
Rich Wilkes

Příběh se točí kolem skupiny studentů, kteří čelí realitě života těsně před promocí. Není to strašný film, ale nemá co nového říct. Pokud toužíte po nostalgické jízdě po 90. letech, může stát za zhlédnutí. Film také nabízí pohled na tehdejší kulturu a životní styl mladých lidí, což může být zajímavé pro ty, kteří chtějí nahlédnout do minulosti.

Jay a mlčenlivý Bob: Přeprc (2019)

Damona a Afflecka spojuje s Kevinem Smithem dlouhý příběh, který vrcholil v roce 1999 s Dogma. Bohužel, jejich spolupráce se stala méně výrazná s Jay a mlčenlivý Bob: Přeprc, který se snažil znovu oživit magii Smithových raných filmů, ale moc se mu to nepovedlo.

Affleck a Damon se ve filmu objevují v menších rolích, vzpomínající na své postavy z dřívějších filmů. Film je především pro fanoušky Smithových děl, ale není to jejich nejlepší společná práce. Navzdory tomu, že film nedosáhl velkého úspěchu, je zajímavé vidět, jak se Smith snaží udržet své postavy relevantní pro novou generaci diváků.

Jay a mlčenlivý Bob vrací úder (2001)

Vůči Jay a mlčenlivý Bob: Přeprc je Jay a mlčenlivý Bob vrací úder rozhodně lepší variantou. Film sleduje Smithovy a Mewesovy hrdiny, jak se snaží zabránit natáčení filmu, který by poškodilo jejich pověst. Cestou naráží na známé postavy z Smithova vesmíru, včetně Afflecka a Damona, kteří parodují slavnou scénu z Dobrého Willa Huntinga.

Jay a mlčenlivý Bob vrací úder je vtipný snímek a nabízí řadu skvělých momentů. Film je také známý svými četnými camey a odkazy na popkulturu, což z něj činí zábavnou podívanou pro fanoušky Smithova stylu humoru.

Hlavní obrázek pořadu Jay a mlčenlivý Bob vrací úder
72 %

Jay a mlčenlivý Bob vrací úder

Žánr
Délka
104 min
Premiéra
2001
Režisér
Kevin Smith

Školní vázanky (1992)

Školní vázanky z roku 1992 se snaží předat důležitá poselství, ale občas to až přehání. Přináší příběh o mladém židovském chlapci, který se potýká s předsudky ve vysoké škole v Massachusetts. Damon hraje hlavního antagonistu, zatímco Affleck se objevuje v menší roli. Film má svou dramatickou sílu a je plný tehdejších mladých talentů.

Film také nabízí pohled na společenské a kulturní problémy té doby, což z něj činí důležitý příspěvek k diskusi o toleranci a předsudcích. Je to jeden z prvních filmů, kde Damon ukázal svůj herecký talent v roli, která vyžadovala hlubší emocionální projev.

Dogma (1999)

Dogma je vtipným a uvažujícím pohledem na katolicismus, kde Affleck a Damon představují padlé anděly snažící se najít cestu zpět do nebe. Film je hlubší i vtipnější než by se dalo očekávat a je dobrým odrazovým můstkem pro dynamiku Damona a Afflecka na plátně.

Film je známý svým kontroverzním přístupem k náboženským tématům, což vedlo k protestům a diskusím v době jeho uvedení. Přesto je považován za jeden z nejlepších Smithových filmů díky svému chytrému scénáři a silným hereckým výkonům.

Hledám Amy (1997)

Nejlepší spoluprací Smithe s Affleckem a Damonem je Hledám Amy. V tomto přemýšlivém romantickém dramatu hraje Affleck umělce, který se zamiluje do ženy s komplikovanou minulostí. Film se věnuje složitým vztahům a nabízí hlubší pohled na citové problémy, přičemž Damon zde má menší, ale klíčovou roli.

Film je ceněn pro svůj realistický a otevřený přístup k otázkám sexuality a vztahů, což z něj činí důležitý příspěvek k nezávislému filmu 90. let. Je to také jeden z filmů, který pomohl Smithovi upevnit jeho postavení jako významného režiséra a scenáristy.

Poslední souboj (2021)

Poslední souboj v režii Ridleyho Scotta představuje unikátní příběh z pohledu tří postav. Damon hraje rytíře, který obviní svého bývalého přítele z drastického zločinu. Affleck se objeví v roli morálně pochybným hrabětem. Film jde naproti složitým otázkám pravdy a spravedlnosti a je zpracován s pýchou mistra filmaře.

Film je založen na skutečných událostech a je známý svým realistickým zobrazením středověké Francie. Je to také první film, kde Damon a Affleck spolupracovali na scénáři od Dobrý Will Hunting, což přidává na jeho významu.

Air: Zrození legendy (2023)

Air: Zrození legendy z roku 2023 přináší pohled na Damonovu a Affleckovu vyzrálost jako herců. Film, který vypráví příběh společnosti Nike a jejich smlouvy s Michaelem Jordanem, nabízí skvělý scénář a fantastické herecké výkony. Damon hraje Sonnyho Vaccara, zatímco Affleck ztvárňuje Phila Knighta, zakladatele a CEO Nike.

Film je nejen o sportu a obchodu, ale také o vizionářství a odvaze riskovat. Je to inspirativní příběh o tom, jak jeden nápad může změnit celý průmysl a stát se legendou.

Dobrý Will Hunting (1997)

Na prvním místě není překvapení – Dobrý Will Hunting. Tento film, který přinesl Damonovi a Affleckovi Oscara za nejlepší scénář, představuje jejich nejslavnější spolupráci. Příběh zachycuje život mladého matematického génia, který se skrze svérázného terapeuta snaží objevit sám sebe. Tento dojemný snímek je povznášející studií sebeobjevování a druhé šance a zaslouží si svou pověst.

Film je také známý svými silnými hereckými výkony, zejména Robina Williamse, který získal Oscara za nejlepšího herce ve vedlejší roli. Dobrý Will Hunting je považován za jeden z nejlepších filmů 90. let a stále inspiruje diváky po celém světě.

Jana ŠmatlavováJana Šmatlavová

Jana Šmatlavová

Aktualizováno: 20. 2. 2025

Mé jméno je Jana Šmatlavová a zajímám se o filmy nejrůznějších žánrů. Když se chci pobavit, pustím si některou z komedií nebo třeba animovaný film. U životopisných a historických filmů mám zase možnost využít svůj zájem o důležité okamžiky historie. Dobrodružné a romantické filmy mi pomáhají relaxovat. Ne vždy mám ale v záloze vhodný film, který bych si chtěla pustit. A proto jsem se pustila do mapování těch nejnovějších filmů, ale i zavedené klasiky. To mě přivedlo k tvtelo.cz. Díky této platformě mám příležitost nedělat si tyto přehledy jen sama pro sebe, ale podělit se o ně s dalšími lidmi, kterým tak usnadním práci s hledáním vhodného filmu.

Podobné články

Zobrazit další články
Timothée Chalamet šokuje proměnou pro Dunu 3

Timothée Chalamet šokuje proměnou pro Dunu 3

Herec Timothée Chalamet, nominovaný na Oscara a jeden z nejvyhledávanějších mužských herců v Hollywoodu, předvedl odvážnou proměnu pro svůj návrat v roli sci-fi ikony Paula Atreida ve třetím dílu s názvem Duna: Mesiáš. Chalamet se stal tváří známou po celém světě, a to díky svému umění volit neotřelé herecké výzvy v rámci své snahy o…

5 nezapomenutelných klasik Rychle a zběsile

5 nezapomenutelných klasik Rychle a zběsile

Série Rychle a zběsile — akce, která stojí za to Když někdo řekne, že série Rychle a zběsile je příliš přehnaná a rozpolcená na to, aby byla považována za velké umění, má do jisté míry pravdu. Ale to není důvod, proč bychom ji neměli mít rádi. Jak se ukázalo, tyto filmy mají své kouzlo právě…

Nejlepší gangsterky s Al Pacinem

Nejlepší gangsterky s Al Pacinem

Legendární Gangsterka Al Pacina Když se řekne gangsterské filmy, je těžké si představit někoho jiného než muže, který tento žánr pomohl formovat, Al Pacina. Zda hraje Michaela Corleoneho, Tonyho Montanu či Leftyho Ruggiera, Pacino v gangsterských filmech nejen hraje, on se v nich naprosto ztrácí. Svou kariéru začal na newyorské divadelní scéně, kde se školil…

Superman: Scéna po titulcích a co nás čeká

Superman: Scéna po titulcích a co nás čeká

Dc A Post-kreditové Scény: Co Očekávat Letošní léto přináší nový začátek pro DC vesmír s restartem Supermana pod taktovkou Jamese Gunna. Slibuje nejen znovuobjevení známého hrdiny, ale i položení základů pro širší filmovou řadu. Gunn, známý svým důrazem na kvalitu před kvantitou, se zároveň inspiruje moderními technikami komiksových filmů, což zahrnuje i milované post-kreditové scény.